تهران ، میدان پونک ، مجتمع تجاری بوستان | تلفن فروش و مشاوره : 02144620086 ، 02144620087 ، 02144620089
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

دسترسی سریع به محصولات

ویژگی های صندلی استاندارد اداری با رعایت نکات طبی

فهرست مطلب :

صندلی استاندارد اداری

ویژگی های صندلی استاندارد اداری با رعایت نکات طبی

صندلی استاندارد اداری با رعایت نکات طبیصندلی اداری یکی از مهمترین زیر مجموعه های مبلمان اداری میباشد .هر چقدر که صندلی شما در محل کار راحت و یا در اصطلاح ارگونومیک باشد، اگر از آن درست استفاده نکنید، عوارض بدی ممکن است برای بدنتان اتفاق بیفتد. آدمی سالها تجربه کرد تا بفهمد چه چیزی برای نشستن مناسبتر است. پس از آن هم سالها آزمایش کرد تا بداند که درست نشستن چگونه است.

در منزل، محیط کار، خیابان، پارک، سینما و همه جا شما برای نشستن به این وسیله نیاز دارید.صندلی یکی از لوازمی است که باید در طراحی و ساخت آن حتما استانداردها و نکات ایمنی و حفاظتی رعایت شود. اگر این استانداردها و نکات ایمنی رعایت نشود، باعث ایجاد امراضی از قبیل: کمردرد، پادرد و ناراحتیهای عضلانی و اختلال در سلامتی جسمی می شود.

بایدها و نبایدهای صندلی استاندارد اداری

یک صندلی استاندارد اداری باید به نحوی طراحی و تولید شده باشد که چهار قسمت ستون فقرات یعنی :(گردن، پشت، کمر و دنبالچه) را کاملا ساپورت کند.انسان به طور میانگین زمان نشستن بمدت یک ساعت، ۵۳ بار بخش بالاتنه خود را تکان میدهد که تقریبا ۲۸ درصد این تکان ها شامل تکیه دادن و چرخیدن و گردش می گردد.

عمدتا صندلیهای اداری به خاطر بدون حرکت بودن بخش تکیه گاه و نشیمن به افراد اجازه نمیدهند که به آسانی بالاتنه خود را در پوزیشنی که می خواهد حرکت دهد. برای رفع این مشکل استفاده کننده مجبور میشود از پشتی صندلی فاصله بگیرد که در نتیجه این کار حمایت پشتی صندلی را از دست خواهد داد.

از سوی دیگر بسیاری از صندلی های اداری، همه بخش های چهارگانه ستون فقرات را به طور مساوی پوشش نمیدهند.تغییر وضعیت بدن انسان در وضعیت نشسته توسط بخش مفاصل لگن و ران، زانو و مچ پا صورت میپذیرد.یک صندلی کاری ایدهآل باید براحتی امکان حرکت مناسب این مفاصل را تضمین کند. اگر نمیتوانید ارتفاع صندلی خود را بنحوی تنظیم کنید که کف پاهای شما به زمین برسند یا صندلی شما به طور کلی قابلیت تنظیم ندارد، حتما از زیرپایی برای حل این مسئله استفاده کنید.

محصولات ما را ببینید : صندلی کنفرانس

دیگر مشخصات یک صندلی اداری استاندارد طبی

تنظیم مکانیزم پشتی صندلی و نحوه قرار گیری مهره ها روی آن از اصلی ترین عوامل است. قسمت میانی یک صندلی اداری به هیچ وجه نباید گردش خون در قسمت پاها به خصوص در زانوها را دچار اختلال کند و خون در بخش زانو ها جمع میشودبخش . آرنج ها هم حتما باید به صورت عدد ۸ از قسمت شانه ها فاصله داشته باشد. پشتی صندلی شما بهتر است از نوع فنری آن باشد. یک صندلی مناسب اداری باید پشتیبانی لازم و راحت را برای بدن شما در نظر گرفته باشد به نحوی که که برای انجام فعالیت هایتان مناسب باشد.

توجه داشته باشید که سیستم گردش خون به سمت بخشهای پایینی بدن، نباید منقطع گردد.نگهداشت یا تغییر وضعیت فرد بر روی صندلی باید براحتی صورت پذیرد. صندلی باید تکیه گاه و پشتیبان مناسب برای قسمت ستون فقرات شما داشته باشد. سطح آن، باید اصطحکاک لازم را برای مانع شدن از لغزش و سرخوردگی داشته باشدبخش چرم یا پارچه آن رطوبتپذیر باشد. دسته صندلی نیز باید ماهیچههای گردن و شانه را مراقبت نماید و به عنوان تکیه گاهی برای زمان بلند شدن از صندلی ، مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی های نشیمن گاه صندلی استاندارد

زمانی که روی سطح، صندلی می نشینید بخش نشیمن گاه شما در تماس مستقیم با سطح قرار میگیرد.بهترین حالت برای نشستن روی صندلی، موقعیتی است که نیروی وزن شما در بیشترین سطح صندلی توزیع شود. پس اگر شما برای مدت زیادی میخواهید روی صندلی بنشینید، صندلیای را انتخاب کنید که بخش نشیمنگاه آن تا حدزیادی با فرم نشیمنگاه آدمی تنظیم و طراحی شده باشد.

تنظیم بخش ارتفاع صندلی

لازم است این نکته را بدانید که نشیمنگاه انسان همه وزن او را زمان نشستن روی صندلی تحمل نمیکند. و قسمتی از کمر و همچنین پاها در این کار یاری میکنند و به همین دلیل است که ارتفاع نشیمنگاه یک صندلی اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند طبق یک قانون ارگونومی یک صندلی اداری نباید خیلی بلند و نباید خیلی کوتاه باشد زیرا اگر بیش از اندازه بلند باشد، به قسمتهای داخلی زانو فشار زیادی وارد می شود در صورتیکه هیچ وزنی روی پاهای شما نمی باشد، قسمتهای دیگری از بدنتان تحت فشار زیادی قرار دارند.

بر عکس این موضوع ، صندلی بسیار کوتاه هم، این مشکل را دارد که سنگینی را بر روی استخوانهای نشیمنگاه میاندازد.بنابراین ارتفاع یک صندلی اداری خوب برای دفتر کار، باید قابل تنظیم باشد.شما هم زمانی که روی صندلی مینشینید، بهتر است ارتفاع صندلی را به نسبت قد خود، بالانس کنید.ارتفاع مناسب برای هر فرد در یک نشستن معمولی آن است که کف پاها براحتی روی زمین قرار گیرند.

عمق مناسب صندلی اداری

عمق بخش نشیمن گاه صندلی اداری هم تاثیر بسیار زیاد و مستقیمی بر راحتی انسان در نشستن دارد. اگر عمق صندلی اداری خیلی زیاد باشد، مطمئنا لبه نشیمن گاه بصورت آزاردهنده ای خواهد شد.اگر هم عمق نشیمن گاه کم باشد، انسان مجبور است برای جبران یا جلوگیری از افتادن، فشار فراوانی بر پشت و زانوها ی خود بیاورد.

پشتی صندلی استاندارد اداری

پشتی صندلی اداری میتواند به تقسیم وزن شما بر روی آن کمک بسیاری کند، زیرا برای بخشی از بدن بصورت تکیهگاه میشود و از این روش ، فشار بر بخشهای دیگر را کاملا کم می کند.

انواع پشتی های صندلی کدامند؟

بعضی از پشتی های صندلی کوتاهتر هستند و تنها از بخش از قسمت کمر مراقبت میکنندو بعضی از انواع آن کمی بلندترهستند و بخش شانهها را نیز پوشش می دهند که باعث میشود بخشی از وزن انسان نیز بر روی این ناحیه از بدن او بیفتد، به جای اینکه تمام وزن بر روی کمر باشد. و این خوب برای سلامتی بهتر است . برای حمایت از سر نیز یک پشتی قرار داده شده است که از دردهایی که ممکن است ناحیه گردن را اذیت کند جلوگیری میکند. از نشستن بسیار طولانی برروی صندلی بپرهیزید و هراز گاهی از پشت میز خود بلند شوید و حرکت کنید زیرا مفاصل بدن بهویژه لگن، ران، زانو و آرنج در صورت نشستن طولانی مدت روی صندلی، آسیب می بینند.

آیا صندلی خانم و آقا با هم متفاوتند؟

پاسخ به این سئوال” بلی” است .زیرا ویژگیهای جسمی بدن زن و مرد با هم تفاوت دارند . بنابراین طراحی صندلی استاندارد اداری حتما برای زنان و مردان باید متفاوت باشد، چون ارگونومی بدن آنها با هم فرق های اساسی دارد.بهتر است خانم‎ها در هنگام خرید و استفاده از صندلی اداری به اندازه و ابعاد آن توجه کنند. صندلی اداری مورد استفاده خانم ها ، باید دارای وزن سبک باشد و همچنین رویه پارچه ای یا چرمی آن عرق نکند و بعبارت دیگر ضد تعریق باشد. استفاده از پشتی صندلی مناسب و چرخدار بودن آن برای خانمهای باردار یک الزام است.

صندلی استاندارد اداری با رعایت نکات طبی

اگر صندلی اداری نادرست انتخاب کنید چه عوارضی برای جسم و سلامتی تان خواهد داشت؟

هر مقدار هم که صندلی اداری شما در دفتر کارتان راحت و یا به اصطلاح ارگونومیک و استاندارد باشد، اگر از آن بطور صحیح استفاده نکنید، عوارض سنگین و جدی ممکن است برای بدنتان اتفاق بیافتد. بعنوان مثال اگر بدن خود را بیش از اندازه به سمت جلو خم کرده باشید، در آینده درگیر مشکلاتی چون احساس درد در ناحیه گردن و کمر خواهید شد .. نشستن بر روی لبه صندلی، میتواند تا حد بسیاری فشار بر بخش دیسک کمر را افزایش دهد.بنابراین از این کار حتما اجتناب کنید.
اگر قرار است مدت طولانی ، به شکل ثابت بر روی صندلی اداری خود بنشینید، ممکن است با مشکلاتی نظیر: خستگی زودرس، درد و ضعف عضلات گردن، از بین رفتن تناسب اندام، کاهش گردش خون، کاهش راندمان قلب و ریه و مشکلات گوارشی جدی مواجه گردید. مفاصل بدن بهویژه لگن، ران، زانو و آرنج شما نیز در صورت نشستن طولانی مدت، ممکن است آسیب جدی ببینند.

اصول صحیح نشستن بر روی صندلی اداری

اگر نکات زیر را رعایت کنید ،حتی اگر مدت طولانی پشت صندلی بنشینید هم آسیبی به بدن شما نخواهد رسید.

۱ بر روی صندلی بصورت صاف بنشیند

۲ پاهای خود را در وضعیتی قرار دهید که به صورت کامل بر روی زمین قرار گیردزیرا کمترین فشار به مفصل ران و زانو وارد می شود.

۳- ران و ساق پای خود را بصورت زاویه ۹۰ درجه قرار دهید

۴-حتمااز زیرپایی استفاده کنید.در صورتی که به طور کلی صندلی شما قابلیت تنظیم ندارد، یا نمیتوانید ارتفاع صندلی خود را به گونه ای تنظیم کنید که پاهای شما به زمین برسند.

مطالب مرتبط :

مبلمان اداری و نیازهای کاری

مبلمان اداری و نیازهای کاری

مبلمان اداری و نیازهای کاری مبلمان اداری و نیازهای کاری عنوان مقاله امروز مبلمان اداری یکتا میباشد و ما سعی داریم تا با مقاله مبلمان اداری

طراحی ست دکوراسیون اداری

در اطراف ما بسیاری از مسائل وجود دارد که جنبه‌های پنهان آن از نگاه ما دور می‌ماند. اما همیشه کسانی هستند که نگاه خود را

عکس بنر مبلمان مطب و کلینیک مبلمان اداری یکتا

مبلمان اداری مطب

مبلمان اداری مطب موضوع امروز تحریریه شرکت مبلمان اداری یکتا است و برای صاحبین کلینیک های و مطب ها خواندن این مقاله را به شدت

۲۰ مدل میز کنفرانس ساده

۲۰ مدل میز کنفرانس ساده

استعلام قیمت به همراه مشاوره خرید میز کنفرانس یکی از مهمترین اجزاء یک دکوراسیون اداری به شمار می‌رود، میز کنفرانس در مجموعه مبلمان اداری یکتا یکی از

طراحی مدرن دکوراسیون داخلی

طراحی مدرن دکوراسیون داخلی

طراحی مدرن دکوراسیون داخلی یک دید کلی به قضیه مبلمان اداری مدرن است و امروز ما در تحریریه مبلمان اداری یکتا با مقاله ای به

استعلام قیمت + مشاوره رایگان 

جهت دریافت لیست قیمت یا دریافت هرگونه مشاوره لطفا شماره تماس خود را وارد کنید، تیم یکتا فرنیچر در اولین فرصت با شما تماس می گیرند