تهران ، میدان پونک ، مجتمع تجاری بوستان | تلفن فروش و مشاوره : 02144620086 ، 02144620087 ، 02144620089
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

دسترسی سریع به محصولات

طراحی سالن همایش

فهرست مطلب :

طراحی سالن همایش و در نتیجه ساخت و تجهیز آن علاوه بر نیاز به دانش معماری مستلزم داشتن دانش و اطلاعات دیگری می باشد که شاید تا قبل از ورود به این حوزه به عنوان مهندس مشاور یا یک طراح و معمار با آن رو برو نشده باشید. تیم تحریریه شرکت مبلمان اداری یکتا در این مقاله قصد دارد تا شما را با چند اصل مهم و اساسی در زمینه طراحی ، ساخت و تجهیز سالن همایش ، کنفرانس ، سینما و آمفی تئاتر آشنا کند و امید است تا در زمینه مشاوره ، ساخت و تجهیز سالن همایش برای شما عزیزان مفید واقع شود.

مبلمان اداری یکتادکور تولید کننده انواع مبلمان اداری کلاسیک ، مدرن و لوکس می باشد. برای آشنایی با محصولات ما به بخش های مربوط مراجعه نمایید.

طراحی سالن همایش

قدمت سالن های همایش و پیدایش آن به زمان یونانیان و رومیان باستان باز می گردد. از آنجا که انسان همواره از گذشته تا کنون سعی در جمع آوری داستان ها و قصه ها و بیان آن ها در جمع برای مردم را داشته است ، نیاز به چنین فضایی برای این کار به وجود آمد. سالن های آمفی تئاتر ابتدا به صورت رو باز در یونان و روم باستان ساخته شد و در طی سال ها به سمت طرح های مدرن حرکت کرد. با اینکه برخی از سالن های همایش مختص نوع خاصی از اجرا می باشد اما نمی توان برای آن شکل و ابعاد استاندارد و یکسانی بیان کرد. بهترین ابعاد بسته به نوع کاربری آن ( سخنرانی ، اجرای صحنه ای ، نمایش فیلم ، تئاتر و اجرای موسیقی ) می تواند متغیر باشد.

مراحل طراحی سالن همایش

قبل از شروع به طراحی لازم تا چند نکته را رعایت و اجرا نمایید:

برای شروع کار ابتدا باید برنامه ای که در برگیرنده تمامی اطلاعات با جزئیات کامل برای طراحی سالن همایش توسط یک مهندس معمار که بر اساس پرسش ها و نیاز ها ایجاد شود. طراحی نقشه به صورت ابعاد و مساحت و حجم اولیه ساختمان پروژه با ترسیم محوطه ها و فضای مورد نیاز شروع می شود. تمامی اشکال متناسب با ابعاد واقعی ترسیم می شود و سپس در گروه های جداگانه که با یکدیگر در ارتباط می باشند و بر اساس جهت مشخص شده دسته بندی می گردند. در طی مراحل طراحی سالن همایش ، کنفراس و… برنامه ریزی ها برای سالن در ذهن مهندس معمار شکل می گیرد و با توجه به آن میزان کمیسیون را بر آورد می نماید.

طراحی سالن همایش

طراحی سالن همایش

مرحله بعد قبل از طراحی ، بر اساس کار هایی که مطرح شد برای استقرار تجهیزات ، محل قرار گیری سن ، اتاق کنترل ، صندلی ها ، و شکل کلی ساختار نهایی باید در محل تعیین شود. معمولا این کار را با استفاده از جهت یابی مسیر و بر اساس نقشه کلی ساختمان و یا بر اساس جهت ورودی ساختمان انجام می دهند. قبل از انتخاب مکان مورد نظر برای سن ، تلاش های متفاوتی صورت می پذیرد و بحث های مختلفی نیز باید انجام گیرد تا نظرات موافق و مخالف شناسایی شوند. این بررسی ها می توانند سرعت تصمیم گیری را افزایش داده و تصویر بهتری از شکل نهایی سالن همایش را ترسیم نماید.

مرحله دوم طراحی سالن همایش

پس از تصویر سازی های انجام شده توسط معمار نوبت به مرحله بعدی که مهمترین مرحله یا به عبارتی مرحله واقعی طراحی سالن است می رسد. علاوه بر تصویر سازی ها توسط معمار مسائل مختلفی نیز توسط کمیسیون می تواند مطرح شود که قطعا در پس آن افکاری نهفته است. این کار سبب می شود تا یک طرح کلی در مورد پیکر بندی کلی ساختمان و فضای کلی آن در ذهن معمار شکل گیرد و به دنبال آن باعث به وجود آمدن طرح های کلی نقشه خواهد شد.

استفاده و به کارگیری افراد کم تجربه سبب کند شدن روند طراحی و ترسیم طرح اولیه سالن همایش خواهد شد. بنابر این میزان شفافیت و وضوح این تصویر سازی ذهنی باید با توجه به تجربه و شخصیت خود طراح افزایش یابد. معماران قدیمی و حرفه ای قادر هستند تا طرح نهایی را با مقیاس دقیق و جزئیات کامل ترسیم نمایند.

طراحی سالن همایش

طراحی سالن همایش

مرحله نهایی طراحی سالن همایش

پس از مراحل ذکر شده نوبت به فرآیند دقیق طراحی سالن همایش می رسد. در این مرحله جلسات مختلفی با مهندسین ساختمان و خدمات در رابطه با ساختار و تجهیزات صورت می پذیرد. سپس پس از گرفتن وقت قبلی طرح های آماده شده برای اخذ تایید ارسال می گردند.

بیشتر بخوانید : تجهیز سالن همایش

ممکن است طرح یا خیلی ساده به نظر برسد یا اینکه خیلی سخت و پیچیده باشد. اما باید این موضوع را در نظر داشت که تمامی طرح ها با مکان سالن همایش در ارتباط مستقیم بوده و عناصر معماری در شکل گیری آن نقش داشته است.

در طراحی سالن همایش برخی فضا ها به یک شکل کلی سازمان یافته اند و یک فرم و شکل فضایی را به وجود می آورند. عناصر معماری و فرم های طراحی با یکدیگر منطبق هستند و شکل های خاص و منحصر به فردی را به و جود می آورند. یک سالن همایش می تواند در برگیرنده کاربری های متفاوتی باشد که این امر در سالن های آمفی تئاتر قدیمی به وضوح قابل رویت است.

قسمت های مخلف سالن همایش در طراحی

در طراحی باید برای هر یک از نقاط مختلف سالن همایش مکانی مناسب را بسته به شرایط آن ها در نظر گرفت.

طراحی سالن همایش

سالن همایش یا قسمت خانه

به این قسمت از سالن همایش که محل قرار گیری مخاطبان و حضار در زمان اجرا می باشد را خانه می گویند. همچنین می توان گفت که این قسمت به منطقه ای از سالن اشاره دارد که فضای اجرا یا فضای پشت صحنه نمی باشد. قسمت های مختلف خانه عبارت اند از: لابی ، پیشخوان بلیط و سرویس بهداشتی. مساحت فضای مورد نیاز برای هر سالن به عوامل مختلفی بستگی دارد که راحت ترین آن بر اساس طراحی صندلی های مدرن و راحت و تعداد آن ها می باشد.

طراحی سالن همایش

 برای مطالع بیشتر:مبلمان اداری سفارشی

در نظر گرفتن فضای مناسب برای راحتی حضار

راهرو ها که فضای رفت و آمد حضار می باشد می تواند با دو ردیف صندلی از دو طرف یا یک ردیف صندلی از یک طرف و یک دیوار از طرف دیگر آن تفکیک شوند. برای ایمنی حضار در زمان تاریک شدن سالن در زمان اجرا برای هر ردیف از راهرو ها چراغ های کوچکی را برای شناسایی راه تعبیه می کنند.

طراحی سالن همایش

معمولا در رابطه با راهرو ها دو نوع چیدمان صندلی وجود دارد:

چیدمان صندلی چند راهرویی

این نوع چیدمان شامل ۱۴ الی ۱۶ صندلی در هر ردیف می باشدکه در انتهای هر ردیف دسترسی به راه رو ها وجود دارد. اگر دسترسی راهرو تنها در یک انتهای ردیف باشد ، این امکان وجود دارد که تعداد صندلی ها به ۷ یا ۸ عدد کاهش پیدا کند.

طراحی سالن همایش

چیدمان صندلی قاره ای

آرایش صندلی قاره ای به شرط اینکه با دقت طراحی شود ، می تواند در تجهیز و طراحی سالن همایش به طراح کمک زیادی بکند و این قابلیت را نیز دارد تا تعداد صندلی های بیشتری را در فضای خود جای دهد. معمولا در این نوع آرایش به طور متوسط برای هر فرد ۲/۳ متر مربع فضا در نظر گرفته می شود که این فضا منطقه نشیمن و راهرو ها را شامل می شود.

طراحی سالن همایش

برای استفاده از تجربیات مشاورین ما کافیست با شماره ۰۲۱۴۴۶۲۰۰۸۶ تماس بگیرید و یا به وب سایت ما به آدرسwww.yektafurniture.com مراجعه نمایید .

طراحی سالن همایش

صحنه ( سن ) در طراحی سالن همایش

صحنه یا سن فضایی است که بازیگران تئاتر یا مجریان و سایر هنرمندان بر روی آن به اجرای برنامه می پردازند و به همین دلیل کانون توجه حضار می باشد. با توجه به معماری های مختلف سن می تواند به صورت یک سکو یا چند سکو بر روی هم باشد. در بعضی از سالن ها با توجه به نیاز می تواند به صورت موقتی و قابل تغییر باشد ، اما در سالن های سینما و دیگر سالن ها عموما دائمی هستند. صحنه های سالن های همایش اشکال مختلفی دارند که به بیان برخی از آن ها در ادامه می پردازیم:

بیشتر بخوانید : میز کنفرانس بزرگ

سن سالن همایش فشرده

این نوع سن به گونه ای است که مخاطبان از ۳ طرف آن را احاطه کرده اند. طرف چهارم نیز به عنوان پس زمینه تئاتر می باشد. در چیدمان های مدرن و معمولی ، معمولا این صحنه ها دارای یک منطقه اجرا (اغلب بلند) و به شکل مربع یا مستطیل هستند.

سن آمفی تئاتر صحنه پایانی

این نوع سن مانند یک صحنه تئاتر فشرده است اما با این تفاوت که تماشاچیان و حضار در یک سمت ، و در رو بروی صحنه می نشینند. پشت صحنه نیز در پشت دیواری در پشت سن قرار می گیرد. در این نوع از سن فضایی در اطراف سالن وجود ندارد مگر ورودی هایی برای رفت و آمد.

بیشتر بخوانید :ابعاد مبلمان اداری مدرن

طراحی سالن همایش

گود آمفی تئاتر

در این نوع از صحنه ها ، یک صحنه مرکزی که در تمامی نقاط اطراف آن توسط مخاطبان احاطه شده است وجود دارد. این نوع صحنه معمولا برای بهتر جلوه دادن چشم انداز ها مورد استفاده قرار می گیرند.

طراحی سالن همایش

سن سالن همایش انعطاف پذیر

این نوع از سالن های نمایش که به عنوان آمفی تئاتر جعبه سیاه نیز معروف هستند ، دارای سن هایی می باشند که شبیه به جعبه های بزرگ و خالی که درون آن ها به رنگ سیاه است.صندلی ها برای این نوع صحنه ثابت نیستند و بسته به نیاز هر نمایشنامه می توانند متغیر باشند.

طراحی سالن همایش

اهمیت کیفیت صدا در طراحی سالن همایش

اگرچه در سالن های همایش و سینما ، نمایش هایی که اجرا می شوند در دسته نمایش های بصری قرار می گیرند ، اما صدای ضعیف می تواند از کیفت کار بکاهد. صدا جزو آن دسته از خصوصیات است که اغلب نادیده گرفته می شوند ، اما همانطور که در طراحی به جلوه های بصری کار دقت می شود ، باید به یک صدای با کیفیت و رسا نیز توجه داشت.

طراحی سالن همایش

علاوه بر شکل ظاهری در طراحی باید به کیفیت و کنترل صدا نیز اهمیت داد. زیرا همان قدر که صدای ضعیف و بی کیفیت مورد رنجش مخاطب می گردد ، صدای بلند نیز آزار دهنده می باشد. برای این کار بهترین کار این است تا از تجهیزات مناسب و با کیفیت استفاده شود و علاوه بر آن سالن های نمایش را در برابر صدای بیرونی و داخلی آکوستیک کرد.

طراحی سالن همایش

اصول طراحی اکوستیکی سالن همایش و کنفرانس

در علم به تولید ، انتشار و دریافت صدا یا به عبارت دیگر به دانش انتقال و دریافت انرژی از ماده که به صورت ارتعاش می باشد ، آکوستیک می گویند. یک از اهداف اصلی در طراحی سالن های همایش ، کنفرانس و… به وجود آوردن صدایی رسا و ایده آل می باشد.

طراحی سالن همایش

سیستم آکوستیک به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید با هم در تعامل باشند. این عناصر عبارت اند از: ابعاد ، حجم و تناسب میان فضا های سالن همایش ، تعداد و آرایش صندلی ها ، مواد و متریال به کار رفته در ساختمان و سطوح آن

طراحی سالن همایش

برای برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره های ۴۴۶۲۰۰۸۶ و ۴۴۶۲۰۰۸۷ تماس حاصل فرمایید 

مبلمان اداری یکتا تنها شرکت مبلمان اداری با کیفیت در غرب تهران

برای مشاهده وبسایت 

مبلمان اداری آدینا 

کلیک کنید

مطالب مرتبط :

طراحی ست دکوراسیون اداری

در اطراف ما بسیاری از مسائل وجود دارد که جنبه‌های پنهان آن از نگاه ما دور می‌ماند. اما همیشه کسانی هستند که نگاه خود را

تنظیم صندلی اداری

تنظیم صندلی اداری

تنظیم صندلی اداری تنظیم صندلی اداری عنوان مقاله از تیم تحریریه مبلمان اداری یکتا میباشد و سعی داریم در این مقاله نکاتی را درباره صندلی

مبلمان اداری کلاسیک مبلمان اداری یکتا

مبلمان اداری کلاسیک

مبلمان اداری کلاسیک مبلمان اداری کلاسیک جلوه خاصی را به محیط شما می‌دهد و اگر شما هم علاقه خاصی به کارهای چوبی دارید خوب است

میز کنفرانس ۸ نفره

میز کنفرانس ۸ نفره

میز کنفرانس ۸ نفره بهترین گزینه برای شرکت و محیط های اداری متوسط می باشد. اگر تعداد نفرات نسبتا کمی در جلسات حضور پیدا می

تریبون اداری

تریبون اداری

تریبون اداری خاص تریبون اداری مناسب فضایی را در اختیار سخنران برای یک سخنرانی و نطق دقیق می دهد . تریبون استاندارد تمکز سخنران را

استعلام قیمت + مشاوره رایگان 

جهت دریافت لیست قیمت یا دریافت هرگونه مشاوره لطفا شماره تماس خود را وارد کنید، تیم یکتا فرنیچر در اولین فرصت با شما تماس می گیرند