تهران ، میدان پونک ، مجتمع تجاری بوستان | تلفن فروش و مشاوره : 02144620086 ، 02144620087 ، 02144620089
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

دسترسی سریع به محصولات

اصول طراحی دکوراسیون منزل

فهرست مطلب :

اصول طراحی دکوراسیون منزل موضوع امروز ما در تحریریه شرکت مبلمان اداری یکتا می باشد. اگر از دکوراسیون کنونی منزل خود خسته شده اید و به فکر تغییراتی در آن هستید یا اینکه طراحی منزلی به شما سپرده شده است و شما می خواهید برای هر قسمت از آن طرحی مطلوب ارائه دهید، در ابتدا باید به اصول و قواعد طراحی دکوراسیون منزل آشنایی داشته باشید که اگر از آن ها پیروی نکنید به نتیجه دلخواه خود نمی رسید و طرح شما مورد پسند واقع نمی شود. با ما همراه باشید تا با این اصول بهتر آشنا شوید.

مبلمان اداری یکتا تولید کننده انواع مبلمان اداری لوکس می باشد. برای آشنایی با محصولات ما به بخش های مربوط مراجعه نمایید.

از مهم ترین اصول و قواعد طراحی دکوراسیون منزل می توان به تناسب و مقیاس،ریتم و آهنگ، تکرار، تاکید، تعادل، هماهنگی، کنتراست، وحدت، مقاومت و ایستایی و جزئیات اشاره کرد. در ادامه به توضیح درباره هر یک از عناوین نام برده می پردازیم.

بیشتر بخوانید : کارخانه مبلمان اداری

تناسب و مقیاس در طراحی دکوراسیون

در زبان فارسی تناسب به معنای مقایسه دو موضوع نسبت به هم می باشد. این مقایسه در طراحی دکوراسیون منزل جنبه های گوناگونی از جمله اندازه، رنگ، مصالح به کار رفته در ساخت، سبک و نوع طراحی و… دارد. مقیاس در اصل ارتباط بین چندین وسیله است که با یکدیگر مرتبط هستند و در آن ها اندازه مد نظر می باشد. در معماری و طراحی داخلی، مقیاس از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا با اندازه های مختلفی نظیر ارتفاع میز و صندلی ، عرض راهرو و… سر و کار دارید. در طراحی دکوراسیون داخلی هماهنگی بین وسایل از نظر اندازه، شکل، رنگ و ابعاد برقرار می شود و باید تناسب بین آن ها را حفظ کرد. به عنوان مثال برای خانه هایی با سقف بلند باید از مبلمانی استفاده کرد که ارتفاعشان بلند باشد و تناسب بین دکوراسیون حفظ شود.

بیشتر بخوانید : مبلمان اداری شیک

ریتم و آهنگ

استفاده از ریتم و آهنگ در طراحی دکوراسیون یکی از ابزاری است که طراحان از آن در طراحی های خود استفاده می کنند. برای مثال در یک واحد ، موضوعی را به صورت یکنواخت تکرار می کنند و یا تغییراتی را به صورت صعودی یا نزولی از اندازۀ اجزا در نظر می گیرند. همچنین می توان در رابطه با رنگ ها ، رنگی را به صورت تدریجی از روشن به تیره یا بالعکس تغییر داد.

بیشتر بخوانید : بهترین ترکیب رنگ برای و دکوراسیون و مبلمان اداری

اصول طراحی دکوراسیون منزل

اصول طراحی دکوراسیون منزل

تکرار

برای ایجاد فضایی یکپارچه و خلق تصویری سازگار می توان از تکرار عناصری مانند رنگ، شکل و یا بافت در طراحی دکوراسیون استفاده کرد. وجود وسایلی مانند فرش های نا منظم، طرح و الگوهایی با رنگ های مختلف و یا درب و پنجره هایی با شکل و فرم متفاوت که با هم هماهنگی نداشته باشند در یک فضا و محیط باعث ایجاد شلوغی و سردرگمی می شود.

رنگ ، کاشی ، کاغذ دیواری و فرش هر کدام یکی از روش های تکرار می باشند. البته باید این نکته را مد نظر قرار داد که تکرار زیاد از وسایل در دکوراسیون داخلی از جذابیت آن می کاهد و حس خستگی را به افراد القا می کند. بنابراین در تکرار همیشه تعادل را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید : نکات مهم در طراحی اتاق نشیمن

تاکید

تاکید یکی دیگر از الگوهایی است که طراح، در طرح خود از آن بهره می برد. تاکید در طراحی دکوراسیون منزل به این منظور است که سعی می شود تا یک قسمت از طرح نسبت به سایر قسمت ها بیشتر به چشم بیاید.

  • تاکید را می توان به اشکال مختلفی نشان داد ، مانند:
  • تضاد و تفاوت بین یک جزء و بقیه اجزا
  • تفاوت بین قسمتی از طرح ، و دیگر قسمت ها از نظر شکل و اندازه و ابعاد
  • تفاوت و تضاد بین بافت و جنس یک جزء و اجزا دیگر
  • استفاده مکرر از نور در قسمت های مختلف طرح
  • استفاده نکردن از قاعده و قانون خاصی برای یک قسمت جهت نشان دادن تاکید

بیشتر بخوانید : مبلمان اداری مدرن

اصول طراحی دکوراسیون منزل

اصول طراحی دکوراسیون منزل

تعادل

در طراحی دکوراسیون اگر به اجزا مختلف نظیر مبلمان نگاهی بی اندازید، احساس خواهید کرد که نظم و توازن بین آن ها بر قرار است که این عمل نشانگر وجود تعادل در محیط می باشد. تعادل و توازن را می توان به صورت متقارن و نامتقارن نشان داد.

بیشتر بخوانید : تجهیز سالن همایش

تعادل متقارن:

این نوع تقارن خود شامل دو نوعِ محوری و شعاعی می باشد. اگر هنگام طراحی دکوراسیون چیدمان اشیا و وسایل را به صورتی در نظر بگیرید که نسبت به یک محور یا یک خط دارای تقارن باشد به آن نوع تعادل ، تقارن محوری میگویند. حال اگر نسبت به یک نقطه دارای تقارن باشد به آن نوع تعادل، تقارن شعاعی می گویند.

تعادل نامتقارن:

در بعضی موارد اشیا و وسایل تزیینی در عین حال که با بی نظمی چیده شده اند اما از نظم و تعادل خاصی برخوردار هستند. مثلا در رابطه با درختان به این موضوع می توان اشاره کرد که با اینکه از نظم خاصی پیروی نمی کنند، اما زیبایی و تعادلی ملموس را در نظر بیننده به وجود می آورند. این بی نظمی در طراحی دکوراسیون را می توان به صورت رنگ و مواد کاربردی در استفاده از اجزا به کار برد. طراحان با تکیه بر تعادل سعی می کنند تا بی نظمی موجود در طرح را به صورت یک الگو در آورند.

بیشتر بخوانید : دکوراسیون اداری مدرن

هماهنگی

هماهنگی در طراحی دکوراسیون منزل به این معنا می باشد که در استفاده از وسایل اِلِمان هایی نظیر رنگ ، جنس و بافت ، و شکل را مشابه و هماهنگ با هم در نظر بگیریم.به عنوان مثال برای مبلمان یک محیط می توان رنگی مثل قهوه ای را انتخاب کرد و در ادامه سعی کرد تا دکوراسیون را متناسب با آن رنگ طراحی نمود. رنگ قهوه ای و عنصر چوب و رنگ سفید از رنگ هایی هستند که بر سایرین ارجعیت دارند و به راحتی می توانند بین کلیه اجزا هماهنگی ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید : دکوراسیون اداری اتاق مدیریت

 کنتراست

از دیگر قسمت هایی که باید رعایت شود کنتراست است که به تفاوت میان رنگ و درخشندگی اشیا اشاره می کند و سبب تمایز هریک نسبت به دیگری می شود. در طراحی ، کنتراست با استفاده از سه عنصر فرم ، رنگ و فضا به دست می آید. یکی از راه های ایجاد کنتراست استفاده از رنگ های متضاد مانند سیاه و سفید است. البته کنتراست را می توان با ترکیب دو یا چند شکل نیز به دست آورد. برای مثال می توان با استفاده از یک آینه به شکل دایره و مبلمانی به صورت مستطیل ، کنتراست ایجاد کرد تا علاوه بر تعادل ، توجه به همه بخش های دکوراسیون ایجاد شود. یکی دیگر از راه های ایجاد کنتراست در محیط استفاده از فضا های مثبت و منفی در کنار یکدیگر است.

بیشتر بخوانید : با انواع میز اداری بیشتر آشنا شوید

اصول طراحی دکوراسیون منزل

وحدت

از دیگر اصولی که در طراحی باید به آن توجه کرد ، ایجاد وحدت و یکپارچگی بین اجزا مختلف بکار رفته در طرح است. به این صورت که شخصی که در محیط قرار می گیرد ، در مورد هر یک از اجزا به صورت جدا قضاوت نکند. این امر در طبیعت نیز وجود دارد ، مثلا در رابطه با صورت انسان با اینکه از اجزا مختلفی تشکیل شده است اما در نهایت به شکل یک واحد در نظر گرفته می شود و به صورت جداگانه قضاوت نمی شوند ، بلکه همه اجزا به صورت یک ترکیب طراحی مد نظر قرار می گیرند و اگر در تعداد اجزا تغییری ایجاد شود از نظر بیینده طرح ناقص خواهد بود و حس خوبی نسبت به آن نخواهد داشت. بنابراین طراح باید پس از مشخص نمودن سبک مورد نظر خود ، با کنار هم قرار دادن رنگ های هماهنگ ، مواد مشابه و تعادل بین اجزا مختلف آن ها را یکی کند.

بیشتر بخوانید : انتخاب میز اداری و نکاتی درباره آن

اصول طراحی دکوراسیون منزل

مقاومت و ایستایی

وسیله و سازه های ایجاد شده باید بتوانند تا در برابر فشار و تنش های درونی و بیرونی که ممکن است به آن ها وارد شود ، از خود مقاومت نشان دهند و شکل اولیه خود را حفظ کنند. در اینگونه موارد واجب است تا طراح در مورد مقاومت مکانیکی انواع وسایل و گونه های مختلف اتصالات چوبی اطلاعات کافی را داشته باشد تا بتواند مقاومت لازم را به دست آورد. در غیر این صورت ممکن است باعث شود تا خسارات زیادی از جمله مالی و جانی به استفاده کنندگان وارد شود و در نتیجه سبب شکست طرح مورد نظر شود.

جزئیات

خیلی از افراد ممکن است فکر کنند که جزئیات در طراحی دکوراسیون منزل اهمیت چندانی ندارد ، در حالی که هر یک از جزئیات و وسایل تاثیر خاص خود را در کل طرح می گذارند. مانند گلدوزی های زیبا و ظریفی که روی کوسن های مبلمان به کار می رود تا علاوه بر زیبایی سبب تغییر در طراحی شوند. پس از رعایت همه نکات گفته شده بکوشید تا با پرداختن به جزئیات مختلف دکوراسیون ، منزلی زیبا و چشم نواز داشته باشید.

بیشتر بخوانید : دکوراسیون اداری کوچک

اصول طراحی دکوراسیون منزل

راه کار هایی ساده برای طراحی دکوراسیون شیک و مدرن

علاوه بر موارد ذکر شده عواملی چون انتخاب رنگ مناسب ، نوع چیدمان ، نورپردازی در تزئینات ، جزء مسائل کلی است که هنگام طراحی باید به آن توجه داشت. برای داشتن دکوراسیونی زیبا و کامل می توانید از برخی نکات که در ادامه به طور مختصر به آن می پردازیم ، استفاده کنید.

استفاده از آینه

طبق نظر اکثر طراحان حرفه ای دکوراسیون برای بزرگ تر نشان دادن فضای خانه استفاده از آینه یکی از راهکار های مناسب به شمار می رود. استفاده از انواع آینه های بزرک و قدی سبب می شود تا فضای کوچک خانه شما بزرگ تر به نظر برسد.

بیشتر بخوانید : دکوراسیون اداری دفتر وکالت

اصول طراحی دکوراسیون منزل

انتخاب پرده مناسب

در انتخاب پرده مناسب نیز باید دقت لازم را داشته باشید. در طراحی دکوراسیون منزل به صورت جدید و مدرن دیگر از پرده های کوتاه استفاده نمی شود بلکه باید از پرده هایی استفاده کنید که تا روی زمین آمده اند. این کار سبب زیبا تر شدن منزل شما نیز می شود.

بیشتر بخوانید : مبلمان اداری کلاسیک

تزیین شومینه

اگر در منزل خود شومینه دارید می توانید تا با انواع قاب عکس آن را تزیین کنید. این کار سبب می شود تا علاوه بر زیبایی ، منزل شما مدرن ، امروزی و منحصر به فرد به نظر بیاید.

بیشتر بخوانید : مبلمان اداری لوکس

اصول طراحی دکوراسیون منزل

 رنگ کابینت آشپزخانه

در طراحی کابینت آشپزخانه بهترین راهکار این است تا از ترکیب دو رنگ در آن استفاده کنید. به عنوان مثال برای این کار می توانید کابینت های بالایی را به رنگ کرم و کابینت های پایین را به رنگ قهوه ای در آورید. یا مثلا یکی در میان آن ها را قهوه ای و کرم کنید.

بیشتر بخوانید : پارتیشن اداری متحرک و مدل های آن

وجود گیاه در منزل

سعی کنید تا از عناصر طبیعت مانند گیاهان در طراحی دکوراسیون منزل خود استفاده کنید. یکی از زیباترین و جالب ترین این راه ها استفاده از گیاهان زیبا و متنوع در منزل است ک سبب ورود طبیعت به منزل شما می شود.

بیشتر بخوانید : کاربرد میزهای اداری

اصول طراحی دکوراسیون منزل

رنگ مناسب دیوار ها

برای رنگ آمیزی دیوارها سعی کنید تا از رنگ های خاص و جدید استفاده کنید و فقط به رنگ سفید بسنده نکنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که رنگ انتخابی برای دیوارها باید با دکوراسیون منزل هم خوانی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : خرید صندلی کنفرانس و نکات آن

گاهی می توان در طراحی دکوراسیون از چهار چوب کلی آن خارج شد. مثلا لازم نیست تا حتما از یک نوع سبک در طراحی خود استفاده کنید بلکه می توانید سبک مدرن و کلاسیک را با هم ترکیب کنید که نتیجه آن بسیار خاص و منحصر به فرد خواهد بود.

و در پایان برای آن که خانه ای با دکوراسیون زیبا و جذاب داشته باشید لازم است تا اصول طراحی دکوراسیون منزل را رعایت کنید. اصول و قواعد گفته شده در این مقاله با توجه به عواملی چون مساحت خانه و به طور قطع سلیقه شما قابل اجرا می باشد.

از وبسایت

مبلمان اداری آدینا

تنها شرکت مبلمان اداری در غرب تهران دیدن فرمایید 

مطالب مرتبط :

https://yektafurniture.com/

راهنمای خرید مبلمان اداری

راهنمای خرید مبلمان اداری راهنمای خرید مبلمان اداری | در زمان خرید مبلمان اداری بهتر است به چه نکاتی توجه کنید. خرید مبلمان اداری مانند

میز کنفرانس ۸ نفره

میز کنفرانس ۸ نفره

میز کنفرانس ۸ نفره بهترین گزینه برای شرکت و محیط های اداری متوسط می باشد. اگر تعداد نفرات نسبتا کمی در جلسات حضور پیدا می

دکوراسیون اداری مدرن

دکوراسیون اداری مدرن

دکوراسیون اداری مدرن عنوان مقاله امروز ما در تحریریه مبلمان اداری یکتا میباشد ، همانطور که در گذشته راجع به دکوراسیون اداری صحبت شده بود

میز کنفرانس 6 نفره ارزان

میز کنفرانس ۶ نفره

استعلام قیمت میز کنفرانس 6 نفره به همراه مشاوره خرید میز کنفرانس یکی از مهمترین اجزاء یک دکوراسیون اداری به شمار می‌رود، میز کنفرانس در مجموعه مبلمان

استعلام قیمت + مشاوره رایگان 

جهت دریافت لیست قیمت یا دریافت هرگونه مشاوره لطفا شماره تماس خود را وارد کنید، تیم یکتا فرنیچر در اولین فرصت با شما تماس می گیرند