تهران ، میدان پونک ، مجتمع تجاری بوستان | تلفن فروش و مشاوره : 02144620086 ، 02144620087 ، 02144620089
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

دسترسی سریع به محصولات

اصول طراحی نمای ساختمان

فهرست مطلب :

اصول طراحی نمای ساختمان اولین قدم برای معماران به شمار می رود. از همین رو طراحی نما نیز جز مهم ترین مراحل طراحی ساختمان به شمار می رود. طراحی نما در صورت نادیده گرفتن اصول و قواعد آن می تواند منجر به از بین رفتن هویت ساختمان و همین طور بافت شهری شود. از مهم ترین بخش های یک ساختمان می توان به نمای آن اشاره کرد که علاوه بر زیبایی ساختمان ، در زیایی شهر نیز تاثیر زیادی می گذارد.

در طراحی نمای ساختمان اصول و قواعد زیادی وجود دارد که حتما باید رعایت شوند. ما در تحریریه شرکت مبلمان اداری یکتا سعی داریم تا در این مقاله شما همراهان گرامی را با کلی ترین اصول طراحی نما آشنا کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

مبلمان اداری یکتا تولید کننده انواع مبلمان اداری لوکس می باشد. برای آشنایی با محصولات ما به بخش های مربوط مراجعه نمایید.

استفاده از سبک معماری مشخص

امروزه در کشور ، شاهد این هستیم که بسیاری از ساختمان ها از سبک مشخصی پیروی نمی کنند. این امر به سبب نا آگاهی و بی توجهی مالکان و سازندگان آن است. طراحی یک نما ، کاری حرفه ای و تخصصی است و برای آن نیاز به تخصص و شناخت اصول و قواعد خاصی دارید. در بسیاری از موارد طراحان و سازندگان بدون توجه به شرایط معماری یک ساختمان ، نمایی را از آن ساختمان کپی کرده که این کار سبب مشکلات زیادی نیز می شود. بنابر این حتما باید طراحی نمای ساختمان را به عهده کسانی گذاشت که در این کار تبهر دارند.

بیشتر بخوانید : کارخانه مبلمان اداری

اصول طراحی نمای ساختمان

استفاده از مصالح مناسب

یکی از راه های دست یابی به یک نمای خوب و زیبا انتخاب و استفاده از مصالح مناسب است. استفاده از مصالح با کیفیت در نمای ساختمان تا حد زیادی در زیابیی آن تاثیر دارد. اگر شما زیباترین طرح ها را در اختیار داشته باشید هرچند توسط بهترین و بزرگ ترین معماران طراحی شده باشند ، تا وقتی از مصالح با کیفیت و مرغوب برای اجرای آن استفاده نشود ، می تواند منجر به شکست در ایجاد یک نمای ایده آل شود. البته این را نیز باید در نظر گرفت که طراحی نما نسبت به مصالح مورد استفاده اولویت دارد ، اما در زمان اجرا ، مصالح مناسب است که کیفیت طراحی نما را تعیین می کند.

بیشتر بخوانید : اصول طراحی دکوراسیون منزل

تناسب در رنگ

از دیگر عوامل رسیدن به یک نمای مطلوب تناسب در رنگ ها می باشد. انتخاب رنگ های مناسب برای نما و همچنین تناسب میان آن ها از نکات مهمی است که هنگام طراحی نما باید به آن توجه داشت. این بدین معنا است که شما نمی توانید ابتدا نمای خود را به طور کامل طراحی کنید و بعد از آن به دنبال انتخاب رنگ مورد نظر برای اجرای طرح خود بروید. یکی از ویژگی های مهم بصری یک نما ، رنگ آن می باشد که اگر آن را به درستی و با کیفیت و تناسب انتخاب نکنید ، می تواند به کلی طرح شما را با شکست مواجه سازد. امروزه استفاده از نرم افزار های طراحی سه بعدی با تناسب میان رنگ و دیگر موارد ، پیش از اجرای طرح کمک زیای به طراحان کرده است.

بیشتر بخوانید : بهترین ترکیب رنگ برای و دکوراسیون و مبلمان اداری

اصول طراحی نمای ساختمان

اصول طراحی نمای ساختمان

ارتباط و پیوستگی مواد مورد استفاده

در تمام نقاط نما باید ارتباط و پیوستگی مشاهده شود. البته این به معنای طراحی و اجرای کل نما به یک شکل نمی باشد. بلکه باید این نکته را مد نظر قرار داد که در طراحی قسمت های مختلف نما باید یک فرم و شکل کلی در نظر گرفته و اجرا شود. به بیانی دیگر می توان گفت که منظور از یک نمای پیوسته ، نمایی است که بتوان آن را به صورت یک واحد کلی دید ، نه اینکه هر کدام از قسمت ها شکل و فرم خود را داشته باشد و با دیگر اجزا هم خوانی نداشته باشند.

بیشتر بخوانید : نکات مهم در طراحی اتاق نشیمن

ریتم و آهنگ مشخص

ریتم و آهنگ به نما زیبایی و نظم می بخشد. منظور از ریتم در یک نما این است که تمام اجزا و مواد به کار رفته دارای یک نظم و ترتیب خاص باشند. این نظم و ترتیب باید در تمام نقاط از جمله خطوط ، صفحات و حجمِ مورد استفاده در نما مشاهده شود. این موضوع حتی در مورد فضاهای خالی در نما نیز صدق می کند. ریتم همان گونه که از معنی لغتی آن پیدا است ، تکرار در مواد به صورت منظم و در جهتی است که همه قسمت ها برای تصویر سازی با یکدیگر در ارتباط باشند. ریتم سبب می شود تا فرم های به کار رفته در نما پراکنده نشوند و آن ها را سازماندهی می کند.

بیشتر بخوانید : مبلمان اداری مدرن

اصول طراحی نمای ساختمان

اصول طراحی نمای ساختمان

به کار گیری یک عنصر شاخص

شما می توانید در طراحی نمای خود یکی از قسمت ها را به عنوان نقطه شاخص آن در نظر بگیرید و طراحی را به گونه ای پیش ببرید تا در مقایسه با قسمت های دیگر ، این نقطه به صورت برجسته تر به چشم بیاید. به طور کلی با مشخص شدن یک عنصر شاخص ، تعادل و توازن بین دیگر قسمت ها کمتر شده و به همین خاطر بخش مورد نظر شما در مرکز توجه قرار می گیرد. به علاوه باید خاطر نشان کرد که طراحی این بخش باید به گونه ای باشد تا ضمن ایجاد برتری نسبت به سایر اجزا ، تناسب و پیوستگی خود را با شکل کلی نما از دست ندهد. از مهم ترین دلایل این کار این است که یکنواختی در نما از بین برود و زیبایی و جذابیت آن بیشتر شود.

بیشتر بخوانید : دکوراسیون اداری مدرن

حفظ سادگی

یکی دیگر از اصول طراحی نما این است که سعی شود تا حد امکان از استفادۀ عناصر به صورت متعدد و پراکنده جلوگیری شود. استفاده زیاد از عناصر باعث شلوغی در طرح شده و علاوه بر این زیبایی را از نما سلب می کند. عناصر به کار رفته در نما باید به صورت متعادل و البته با حفظ سادگی ، طراحی و اجرا شوند. یک نمای ساده اگرچه از عناصر کمی بهره می برد ، اما اگر این عناصر با کیفیت و متناسب با یکدیگر باشند می توانند از بسیاری از نماهای شلوغ و نامفهوم زیباتر باشند. به عبارت دیگر هرچه نما ساده تر باشد عناصر مورد استفاده بیشتر تاثیر خود را بر بیننده می گذارند.

بیشتر بخوانید : دکوراسیون اداری اتاق مدیریت

اصول طراحی نمای ساختمان

نور پردازی

نور پردازی از نکات مهم دیگری است که در طراحی نما باید به آن توجه داشت. اگرچه یک نما با طراحی مناسب و بر طبق اصول می تواند در طول روز از کیفت ظاهری خوبی برخوردار باشد ، اما برای داشتن همان زیبایی در شب نیز نیازمند نور پردازی مناسب می باشد. نور پردازی باید در مرحله طراحی و همزمان با آن در نظر گرفته شود. در طراحی همه عناصر شاخص باید به نحوۀ نور پردازی آن ها نیز توجه شود و این کار باید به صورت دقیق صورت پذیرد.همانطور که اشاره شد نور پردازی هم بخشی از نما است و نباید به صورت جدا طراحی شود. نور پردازی به منظور تاکید بر خصوصیات ظاهری نما به کار می رود ، نه اینکه صرفا فقط به خود نور پردازی توجه شود و نما را نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید : با انواع میز اداری بیشتر آشنا شوید

شفافیت در ظاهر نما

شفافیت در ظاهر نما به این معناست که از پنجره های بیشتری در آن استفاده کنید. به طور قطع یک نمای خشک و بی روح نمی تواند جذابیت و زیبایی مطلوبی داشته باشد. از عناصری که در طراحی نما نقش شفافیت را ایفا می کنند و همین طور در تعداد و شکاف موجود تناسب ایجاد می کنند می توان به پنجره اشاره کرد که علاوه بر زیبایی ، به بنا روح تازه ای می بخشد. در رابطه با پنجره باید به محل قرار گیری ، نحوه طراحی ، شکل و اندازه و ریتم و آهنگ آن ها در زمان طراحی نما توجه داشت. وجود پنجره در ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است. این عناصر تنها زمانی می توانند تاثیر خود را بر نمای ساختمان بگذارند که با طراحی مناسب و به صورت درست و در جای دقیق به کار گرفته شوند.

بیشتر بخوانید : انتخاب میز اداری و نکاتی درباره آن

طراحی نمای ساختمان متناسب با اقلیم

در طراحی نمای ساختمان باید به این نکته نیز توجه کرد که ساختمان مورد نظر تا حد ممکن متناسب با اقلیم آن منطقه باشد و از عوامل طبیعی بتوان حداکثر بهره را برد. برخی از این عوامل به صورت زیر می باشند:

مناطق مطلوب از نظر نور گیری

فضاهای اصلی باید در جهت مناطق مطلوب ساختمان باشند. منظور از مناطق مطلوب همان جهات شمال ، جنوب ، شرق و در صورت لزوم با رعایت نکات مناسب در غرب هستند. برای مثال قرار دادن فضا های اصلی به سمت جنوب سبب می شود تا در فواصل سرد ، بتوان قسمتی از نور را به منظور تامین گرمای مورد نیاز از طریق تابش خورشید به داخل ساختمان هدایت کرد.

بیشتر بخوانید : دکوراسیون اداری کوچک

اصول طراحی نمای ساختمان

شکاف های نور گیر

این شکاف ها شامل پنجره ، نور گیر ها و مواردی از این دست هستند که باید دارای قاب های مناسب و مرغوب بدون وجود درز و حداقل میزان نشتی هوا باشند. برای این منظور استفاده از پنجره های دو جداره گزینه مناسب تری می باشد.

اصول طراحی نمای ساختمان

سایه بان

از سایه بان برای کنترل میزان تابش نور خورشید استفاده می شود. استفاده از عایق حرارتی در لایه بیرونی ساختمان سبب می شود تا گرمای تولید شده از منابع طبیعی مانند نور خورشید و گرمای تولید شده از وسایل گرمایشی در داخل ساختمان در فضای داخلی ساختمان باقی بماند و از این رو به عنوان منبع گرمایشی کمکی از آن استفاده کرد. به همین خاطر باید از سایه بان ها در عمق مناسبی استفاده شود. منظور از عمق مناسب این است که بتوان در زمان های گرم سال از تابش نور خورشید به داخل ساختمان جلوگیری کرد و همچنین در اوقات سرما برای ایجاد گرما نور خورشید را به داخل ساختمان هدایت کرد.

بیشتر بخوانید : تجهیز سالن همایش

اصول طراحی نمای ساختمان

و در پایان طراحی زیبای نما معرف یک ساختمان ایده آل می باشد. نمای ساختمان همان عنصر شاخص و تاثیر گذاز در سطح شهر است و در زیبایی شهر کمک فراوانی می کند. به همین دلیل است که طراحی نما حائز اهمیت است. برای طراحی نمای یک ساختمان ایده آل کافی است تا با دانستن اصول و قواعد طراحی به سراغ طراحی بروید و بهترین نتیجه را کسب کنید.

بیشتر بخوانید : دکوراسیون اداری دفتر وکالت

از وبسایت

مبلمان اداری آدینا

تنها شرکت مبلمان اداری در غرب تهران دیدن فرمایید 

مطالب مرتبط :

نکات خرید مبلمان اداری

نکات خرید مبلمان اداری

نکات طراحی دکوراسیون اداری نکات خرید مبلمان اداری شامل موارد زیادی میشود که ما در تحریریه مبلمان اداری یکتا امروز سعی داریم بخشی از نکات خرید

پارتیشن شیشه مدرن

پارتیشن شیشه ای مدرن

پارتیشن شیشه ای مدرن موضوع امروز ما در تحریریه شرکت مبلمان اداری یکتا می باشد. در این مقاله سعی داریم تا به بررسی و معرفی

دکوراسیون لوکس در هواپیما (۱۳)

دکوراسیون لوکس در هواپیما

دکوراسیون لوکس در هواپیما موضوع جذای امروز ما در تحریره مبلمان اداری یکتا است . ما سعی داریم که هر هفته از لوکس ترین دکوراسیون

استعلام قیمت + مشاوره رایگان 

جهت دریافت لیست قیمت یا دریافت هرگونه مشاوره لطفا شماره تماس خود را وارد کنید، تیم یکتا فرنیچر در اولین فرصت با شما تماس می گیرند