تهران ، میدان پونک ، مجتمع تجاری بوستان | تلفن فروش و مشاوره : 02144620086 ، 02144620087 ، 02144620089
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

دسترسی سریع به محصولات

طراحی داخلی در طرح فاصله گذاری اجتماعی

فهرست مطلب :

طراحی داخلی در طرح فاصله گذاری اجتماعی : یکی از نتیجه های شیوع و انتشار ویروس کرونا در تمام دنیا ، ایجاد طرح ها و پروتکل هایی همچون فاصله گذاری اجتماعی و همینطور خانه نشینی تعداد زیادی از مردم است. شرایطی که ما از پایان آن خبر نداریم و نمی دانیم مهمان موقتی ما است یا تا مدت ها ماندگار خواهد بود. اما این به چه معنا برای حوزه طراحی داخلی می باشد و طراحی داخلی خانه ها ، مناسب با شرایط موجود و کرونا چه طور خواهد بود؟ این شرایط چه تغییر و تاثییری بر مفهوم سنتی خانه ها خواهد داشت؟ عوامل اجتماعی اصلی تاثیرگذار و مهم در طراحی داخلی خانه ها در آینده کدامند؟ همه این ها سوالاتی هستند که معماران و طراحان داخلی باید به دنبال پاسخی برایشان باشند.

با مبلمان اداری یکتا آرامش را تجربه کنید .

امروزه ما انسان ها حدودا ۹۰ درصد از وقت خودمان را درون ساختمان های مختلف از خانه گرفته تا اداره و و محل کار و خرید و … می گذرانیم. خانه ها به طور سنتی مکان امنی برای ارتقای روابط بین اعضای خانواده و دوستان می باشند ؛ طرح و پروتکل فاصله گذاری اجتماعی همه ما را مجبور به ایزوله کردن خود در یک محیط محدودتر و قابل کنترل تری به نام خانه کرده است. مکانی که فرصتی برای ابراز علایق و احساسات، حس تعلق داشتن، طرز فکر، و مهمتر از همه شیوه زندگی را برای ما فراهم کرده است .

طراحی داخلی در طرح فاصله گذاری اجتماعی

طراحی داخلی در طرح فاصله گذاری اجتماعی

کم رنگ شدن مفهوم فضاهای سطح سه

قبل از ورود به بحث خانه بهتر است فضاهایی که در آن زندگی می کنیم را کمی گسترده ببینیم. آقای ری اولدنبرگ، نویسنده کتاب مکان خوب بزرگ، که به اهمیت مکان های سطح سه (فضاهایی همچون پارک ها، کافه ها، کتابخانه های عمومی و …) در کنار مکان های سطح دو ( شامل فضاهای کاری) و سطح یک (خانه های ما) اشاره می کند. وی می گوید که نباید روح حاکم بر این فضاها را دست کم گرفت. اما با شرایط حال حاضر مبنی بر عدم حضور در فضاهای سطح سه و دو، آیا این فضا ها، هرچند به طور موقتی و گذرا، معنای خود را از دست خواهند داد؟ شاید اصلا فضاهای این سطوح به شیوه های دیگری در همان منازل معنا و مفهوم پیدا می کنند و باید به دنبال حس و حتی کارکرد آن ها در خانه نیز بگردیم.

طراحی داخلی در طرح فاصله گذاری اجتماعی

وابستگی هویت مکان به فضای مجازی

استاد دانشکده معماری داخلی در دانشگاه بین المللی فلوریدا ، آقای نیوتون دسوزا، می گوید: «در شرایط حاکم کنونی استقبال سریع از تکنولوژی های مربوط به ارتباط از راه دور تفاوت هایی در نوع برقراری ارتباط ما با فضاهای مختلف ایجاد کرده است.» او در سال ها پیش مقاله ای به اسم مکان ها در زنجیره های فیزیکی و مجازی نوشته بود و در آن به تبیین این نکته پرداخته ؛ هویت مکان ها نه تنها توسط عناصر متفاوت موجود در دکوراسیون آنها (همچون مبلمان و یا محل قرارگیری در ها و پنجره ها و …) و یا رفتارهای انسانی در آنجا ( راه رفتن، غذاخوردن و خوابیدن و …)، بلکه با رفتارهایی که در فضای مجازی در آن مکان انجام خواهند گرفت (وب گردی در اینترنت، چک کردن ایمیل ، خرید اینترنتی و … )، تعیین می شوند.

بیشتر بخوانید : چگونه یک مبلمان اداری مناسب برای شرکت خود بخرید ؟

البته که بر عکس این موضوع هم صدق می کند، لوری کندل که مطالب زیادی در مورد جوامع آنلاین نیز نوشته است، بر این معتقد است که همچون اتفاقی که برای مکان های فیزیکی می افتد، رفتارهای مجازی هم امکان دریافت پاسخی حدودا آنی را از افرادی که بطور فیزیکی از ما دور هستند، ایجاد خواهد کرد و به این صورت است که می توانند به نوع خاصی حس بودن در یک مکان را فراهم کنند

طراحی داخلی در طرح فاصله گذاری اجتماعی

نقش طراحی فضاهای مسکونی بر کنترل ویروس کرونا

در این بخش بیان این نکته هم حائز اهمیت است که طراحی فضاهای مختلف مسکونی تاثیرات به سزایی بر سرعت بخشیدن به کنترل بیماری های همه گیر دارد. اما چطوری؟ اگر اخبار مربوط به تاثیرات کرونا بر روند عادی زندگی مردم، را دنبال کرده باشید، متوجه خواهید شد که در ساختمان های ما به ویژه فضاهایی همچون پانسیون ها، خوابگاه ها و یا خانه هایی که برای افراد بی خانمان طراحی ساخته شده اند، هیچ کدام قابلیت اسکان افراد را در شرایط حال حاضر ندارند، چرا که شاید می توانند موجب اوج گیری هر چه بیشتر کرونا ویروس هم بشوند.

بیشتر بخوانید : تجهیز سالن همایش

طراحی داخلی در طرح فاصله گذاری اجتماعی

بیشتر بخوانید : بهترین میز های اداری

مزایای فاصله گذاری اجتماعی : ایجاد تغییراتی در کاربرد برخی از قسمت های خانه

با این توضیحات بار دیگر به خانه، فضاها در سطح های مختلف و کوید -۱۹ برمی گردیم. همانطور که بالاتر اشاره کردیم ، گفتیم که در این شرایط فعالیت های فضاهای سطح یک ، دو و سه ممکن است همه در خانه انجام گیرند. مزیت کوید-۱۹، کم رنگ کردن مرزها می باشد. خانه های ما تبدیل به کانون الکترونیکی ارتباط از طریق رسانه های اجتماعی همچون واتس‌اپ و اینستاگرام و… شده اند. این تکنولوژی ها قابلیت انجام فعالیت های متفاوتی را در فضای منزل برای ما فراهم آورده اند. از جمله این فعالیت ها می توان به آموزش های از راه دور، خرید از راه دور و اینترنتی، کار از راه دور و اصطلاحا فریلنسرینگ، دریافت خدمات پزشکی از راه دور و حتی عبادت و زیارت از راه دور با حضور مجازی در فضاهای مذهبی و همینطور مشاهده و بازدید موزه ها و مکان های گردشگری مطرح دنیا مانند موزه لوور از طریق اینترنت اشاره کرد. حالا دیگر اتاق نشیمن ما تبدیل به اتاق کار نیز شده اند و آشپزخانه ها کم کم بخشی از وظیفه اتاق نشیمن مبنی بر مکانی برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده را هم بر عهده گرفته اند والبته که شاید بتوانند در آرامش داشتن و دنج بودن با کافه ها رقابت کنند در صورتی که در یک دکوراسیون داخلی خوب بهره ببریم .

طراحی داخلی در طرح فاصله گذاری اجتماعی

معایب فاصله گذاری اجتماعی : مناسب نبودن طراحی خانه ها

اما با گفتن همه این مزایا باز خانه ها هم ایده آل این شرایط نیستند، در سراسردنیا ، ما خانه هایی را داریم که اتاق نشیمن ،آشپزخانه یا حیاط مشترک دارند و یا از آنها هم به عنوان فضای اداری و هم فضای مسکونی استفاده می شود. خانه هایی با یک حمام و سرویس بهداشتی که مشترکا استفاده می شود و حتی ساختمان هایی با یک رختشویخانه مرکزی که در سرتاسر دنیا از این دست منازل ، پیدا می شود . کوید-۱۹ نشان داد باید تغییر دیدگاه اساسی و بزرگی به طراحی خانه ها و همینطور شیوه زندگی داده شود.

بیشتر بخوانید : خرید آنلاین میز اداری

چاره چیست؟ انعطاف پذیری، رمز موفقیت در دوران فاصله گذاری اجتماعی

ولی تا زمانی که طراحی داخلی از همه این مزایا بهره کافی ببرد و سعی در جبران معایب گذشته داشته باشد، آنچه ما به شدت برای کنار آمدن با این شرایط و اثرات فاصله گذاری اجتماعی و خانه نشینی بر سبک زندگی در خانه های خود نیاز داریم، انعطاف پذیری است. ما واقعا نیازمند ارتقای انعطاف پذیری خود در قالب افزایش خوداکتفایی ( به طور مثال خودمان آشپزی کنیم یا برخی از مواد غذایی مان را خود پرورش دهیم)، افزایش صبر و همینطور انعطاف نسبت به نقش های سنتی نسبت داده شده به هر یک از اعضای خانواده (چه کسی آشپزی کند؟ چه کسی به باغچه برسد؟…)، افزایش آگاهی نسبت به حریم خصوصی افراد، استفاده خلاقانه از تکنولوژی در راستای برقراری ارتباط با دیگران و یا امکان انجام خریدهای اینترنتی، همتر از همه قدر دانستن خوشی های کوچک در کنار اعضای خانواده و تجدید حس مرتبط بودن با آنها، هستیم. امید داریم به زودی تمامی انسان ها در سراسر دنیا پیروز این جنگ تمام عیار باشند و این شرایط را هم به عنوان تلنگر و درس بزرگی برای بشریت قلمداد کنیم .

با سپاس فراوان

تحریریه مبلمان اداری یکتا

مطالب مرتبط :

نکاتی برای طراحی اتاق کنفرانس

طراحی یک اتاق کنفرانس مناسب را میتوان به اندازه استخدام کارمندان برای شرکت یک امر مهم دانست. همچنین طراحی سالن کنفرانس اداری باید با اهداف

میز کنفرانس طبیعت

میز کنفرانس ام دی اف(MDF)

میز کنفرانس ام دی اف(MDF) میز های کنفرانس انواع متفاوتی دارند و از مواد اولیه مختلفی تشکیل می شوند . میز کنفرانس ام دی اف(MdF)

میز کنفرانس ۱۰ نفره

میز کنفرانس ۱۰ نفره

میز کنفرانس ۱۰ نفره برای اکثر شرکت‌ها و محیط‌های اداری کاربرد دارد؛ میز کنفرانس ده نفره در هر شکل و طرحی تولید می‌شود و بسته

تجهیز دفتر کار خانگی

دفتر کار خانگی در عصر حاضر اهمیت خود را پیدا کرده است و ما در تیم تحریریه مبلمان اداری یکتا به نحوه چیدمان و تجهیز

استعلام قیمت + مشاوره رایگان 

جهت دریافت لیست قیمت یا دریافت هرگونه مشاوره لطفا شماره تماس خود را وارد کنید، تیم یکتا فرنیچر در اولین فرصت با شما تماس می گیرند