تهران ، میدان پونک ، مجتمع تجاری بوستان | تلفن فروش و مشاوره : 02144620086 ، 02144620087 ، 02144620089
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

دسترسی سریع به محصولات

دکوراسیون داخلی مطب

فهرست مطلب :

دکوراسیون داخلی مطب عنوان امروز ما در این مقاله است . ما در تحریریه مبلمان اداری یکتا قصد داریم به بررسی دکوراسیون داخلی در تعدادی از مراکز پزشکی نظیر مطب ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

همانطور که آشنا هستید اولین هدف از اجرا و طراحی یک دکوراسیون و مبلمان اداری خوب، القا و ایجاد حس مثبت و آرامش در محیط و افرادیست که قصد حضور در آن محیط را دارند می باشد. در کنار این هدف که به عنوان مسیر اصلی در هر نوع طراحی دکوراسیون است، توجه به کاربری مکان مورد نظر نیز دومین هدفیست که در حین طراحی و اجرا باید به آن توجه کرد. از این روست که دنیای طراحی و دکوراسیون وارد پیچیدگی های جذاب خود می شود. اما چگونه می توان دکوراسیونی متناسب با کاربری محیط طراحی و اجرا کرد؟


مبلمان اداری یکتادکور تولید کننده انواع مبلمان اداری کلاسیک ، مدرن و لوکس می باشد. برای آشنایی با محصولات ما به بخش های مربوط مراجعه نمایید.

دکوراسیون داخلی مطب

دکوراسیون داخلی مطب

در پاسخ به پرسش بالا باید گفت که مهم ترین اصل برای طراحی دکوراسیون متناسب با کاربری، داشتن آگاهی و دانش کافی در ارتباط با نوع آن کاربری می باشد. در کنار این اصل مهم توجه به حالات و روحیات افرادی که به آن مکان رفت و آمد می کنند نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در نهایت تناسب بین زیبایی، احساس آرامش و دلپذیر بودن در کنار توجه به کاربری محیط یک طراحی منحصر به فرد را به ارمغان می آورد.

همان طور که در ابتدا گفتیم قرار است در این مقاله به بررسی طراحی دکوراسیون داخلی مطب بپردازیم. در ادامه به چند نمونه از طراحی دکوراسیون در مطب ها اشاره می کنیم.

بیشتر در مورد دکوراسیون اداری بخوانید 

  1. دکوراسیون مطب سونوگرافی

با توجه به این که در اتاق سونوگرافی دستگاه ها و تجهیزاتی وجود دارد، بنابراین مهم ترین نکته در طراحی دکوراسیون فضای داخلی این اتاق دسترسی آسان به تجهیزات و وسایل آن در کنار رعایت موارد ایمنی و بهداشتی می باشد. از آن جایی که این تجهیزات و وسایل حساس هستند باید نحوه چیدمان به گونه ای باشد که حتی الامکان فقط اپراتور و یا دکتر به آن ها دسترسی داشته باشند. به دلیل شرایط خاص معاینه در این اتاق، اختصاص فضایی به عنوان رختکن الزامی می باشد. جهت ایجاد چنین فضایی می توان از پارتیشن اداری چوبی و یا ورقه های AGT استفاده کرد. برای انتقال نور مناسب نیز می توان بخش هایی از این پارتیشن ها را به صورت کرکره ولومی طراحی کرد. برای اینکه فضای کمتری نیز اشغال شود می توانیم از درب های کشویی استفاده کنیم.

بخش مهم دیگری که در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق سونوگرافی باید به آن پرداخت، طراحی کمد اداری ، میز اداری مورد نیاز مانند جانمای پرینتر و جانمای دستگاه DVR است. کمد اداری برای این فضا نیز بهتر است به شکل کشویی طراحی شود. در طراحی میز ها نیز باید یک کنسول جهت نگه داری فایل در نظر گرفته شود.

آخرین نکته در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق سونوگرافی انتخاب رنگ ها می باشد. انتخاب رنگ ها در چنین فضاهایی باید بگونه ای باشد که در عین زیبایی، هم با فضای درمانی تناسب داشته باشد و هم القا کننده آرامش باشد. هم چنین باید دقت کنیم که از یک رنگ در تمام طراحی استفاده نکنیم؛ چرا که باعث خستگی و یکنواختی می شود. معمولا برای چنین فضاهایی تنالیته رنگی شامل رنگ های خنثی مناسب است. یکی از این ترکیبات کنار هم قرار دادن رنگ سفید و رنگ خاکستری می باشد که تمام ویژگی های ذکر شده را دارد. البته در قسمت هایی هم می توانیم از رنگ های تیز تری استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید : با انواع میز اداری بیشتر آشنا شوید

  1. دکوراسیون مطب زنان و زایمان

می توان گفت فاکتور های طراحی برای دکوراسیون داخلی مطب های مختلف در بسیار ی از آن ها مشترک هستند اما برخی ویژگی های مختص به خود را دارند. یکی از آن ها مطب زنان و زایمان است. دلیل آن هم کاملا روشن است. هم پزشک و هم مراجعه کنندگان همگی بانوان هستند. پس باید در طراحی دکوراسیون این فضا این فاکتور مهم را در نظر داشته باشیم. نکته مهم بعدی در طراحی دکوراسیون و مبلمان اداری این فضا، نداشتن دید از خارج اتاق می باشد. نور مناسب فاکتور مهمی در طراحی تمامی فضاها می باشد ولی در برخی طراحی ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. مطب زنان و زایمان نیز از این دست است. پس در طراحی باید به گونه ای عمل کنیم که بتوانیم بیشترین استفاده را از نور طبیعی ببریم و در نورپردازی داخلی دقت بیشتری به خرج دهیم.

بیشتر بخوانید : تجهیز سالن همایش

در اجرای دکوراسیون مطب زنان و زایمان باید به بعد روان شناسی طراحی توجه بیشتری شود که در ادامه به دلیل این امر می پردازیم. اغلب زنانی که به این مراکز مراجعه می کنند مضطرب، نگران و پر تتنش هستند؛ بنابراین می توانیم با انتخاب رنگ بندی مناسب از این میزان استرس کاست و حس امنیت و آرامش را القا کرد. در این گونه موارد استفاده از کاغذ دیواری به این دلیل که همراه خود طرح های زیبایی را دارد می تواند انتخاب مناسبی باشد. استفاده از تابلوهای مناسب نیز به برقراری ارتباط هر چه بهتر بین پزشک و بیمار کمک می کند. ترکیبات رنگ های چوبی به همراه رنگ سبز اثر آرامش بخشی دارند که می توان در این فضا استفاده کرد. حتی می توانیم بجای به کار بردن رنگ سبز از گیاهان مختلف در طراحی خود استفاده کنیم.

طیف وسیع دیگری از مراجعه کنندگان به مطب زنان و زایمان مادران باردار هستند که در طراحی باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم. برای اینکه حس بهره وری و زندگی را در بین این دسته از مراجعه کنندگان ایجاد کنیم استفاده از رنگ زرد در طراحی دکوراسیون بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

  1. دکوراسیون مطب مامایی

مطب مامایی نیز در واقع همان مطب زنان و زایمان است؛ پس تمامی ویژگی های مطب زنان و زایمان را دارد. در ادامه کمی بیشتر در مورد نحوه چگونگی طراحی دکوراسیون این مطب صحبت می کنیم.

بیشتر طراحان دکوراسیون در حوزه مراکز پزشکی با یکدیگر اتفاق نظر دارند که فضای یک مطب مامایی باید به گونه ای طراحی شود که گرمای خاصی را به بیمار منتقل کند. قطعا این نتیجه گیری از بررسی حالات و رفتارات بیمارران به دست آمده است. همان طور که پیشتر اشاره کردیم رنگ سبز و رنگ زرد، دو رنگی هستند که می توانند بیشترین استفاده را از آن ها در این فضا ببریم. این نحوه استفاده نیز می تواند به اشکال گوناگون باشد. به عنوان مثال می توانیم کاغذ دیواری را از ترکیب این دو رنگ انتخاب کنیم. یا می توانیم کاغذ را سبز رنگ و میز ها را زرد رنگ انتخاب کنیم ویا بالعکس.

مطلب دیگری که باز هم قبلا در مورد آن صحبت کرده بودیم استفاده از تصاویر و تابلو هاست. قطعا باید تصاویر و تابلو های مورد استفاده با روحیات مراجعین سازگاری داشته باشد و سبب بهبود روحیه آن ها بشود. در مطب مامایی ما با دو دسته عمده از مراجعین رو به رو هستیم. نخست مادرانی که باردار هستند و دوم زنانی که خود بیمار هستند. تصاویر، مضامین و تابلو های انتخاب شده باید هر دو دسته را پوشش دهد. طبیعتا مادران باردار به واسطه شرایط خاصشان، اضطراب و نگرانی های زیادی دارند. پس تصاویر انتخابی ما قطعا باید حاوی پیام هایی نظیر عشق و امید باشد. امید به آینده و عشقی که بین مادر و فرزند ایجاد می شود می تواند مقدار زیادی از نگرانی های او را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید : کاتالوگ مبل اداری

دکوراسیون داخلی مطب
 

بد نیست توضیح کوتاهی هم در مورد سبک مدرن طراحی در این مراکز خدمت شما ارائه دهیم؛ چرا که امروزه این سبک بیشترین کاربرد را در طراحی های دکوراسیون داخلی مطب دارد. پس لازمه طراحی و اجرای یک سبک مدرن درجه یک، شناخت المان های آن است.

لوازم دکوری مینیمال: در سبک مبلمان اداری مدرن بر خلاف سبک مبلمان اداری کلاسیک سعی بر استفاده از دکوراسیون ساده است. دکوراسیونی که غالبا از خطوط کمتری برخوردار هستند و این باعث ساده تر به نظر رسیدن آن ها می شود. همچنین اشکال بیشتر به سمت چند ضلعی ها حرکت می کنند تا به سمت خطوط منحنی و دایره ای شکل.

نور پردازی: نور پردازی در سبک مدرن خطیست. این گونه نور پردازی اگر در سقف استفاده شود باعث بیشتر به نظر رسیدن فاصله سقف تا کف خواهد شد.

دکوراسیون داخلی مطب

  1. دکوراسیون مطب متخصص زنان

شیک بودن فضا همیشه تاثیر مثبت در حس مراجعین دارد اما گاهی اوقات پرداختن و توجه بیش از حد به شیک بودن صمیمیت فضا را کم می کند و روح حاکم در فضا را به سمت خشک بودن سوق می دهد. فضاهای رسمی مانند مراکز پزشکی به خودی خود جو سنگینی دارند که با دکوراسیون غیر اصولی، جو آن می تواند سنگین تر هم بشود. درست جایی که ما با حجمه زیادی از استرس رو به رو هستیم باید طراحی به سمت ایجاد فضایی صمیمی ببریم. در واقع در چنین فضاهایی ما باید اصل شیک بودن را کمی فدای صمیمت کنیم و این اصلا بد نیست؛ چرا که در جای مناسب خود اتفاق می افتد.

انتخاب صندلی ها در این مطب دارای اهمیت ویژه ایست. همان طور که گفتیم مراجعین این مطب را زنان باردار یا دیگر زنان بیمار تشکیل می دهند. پس باید صندلی های انتخاب شده حتما راحت باشند تا در زمان انتظار و یا در زمان معاینه احساس بدی نداشته باشند. از آن جا که متوسط قد زنان از متوسط قد آقایان کم تر است و تمامی مراجعین این مطب را زنان تشکیل می دهند، پس باید از صندلی هایی استفاده کرد که از میانگین صندلی ها ارتفاع کم تری داشته باشند. تعداد صندلی ها هم بسیار مهم است. شاید اگر در مورد مطب دیگری صحبت می کردیم این موضوع را مطرح نمی کردیم، اما به همان دلایلی که پیشتر ذکر شد باید تعداد صندلی ها به قدری باشد که لازم نباشد مراجعه کننده ای سر پا بایستد. بخش پذیرش هم باید از این حیث توجه شود. با توجه به شرایط مراجعه کنندگان، بخش پذیرش باید طوری طراحی شود که بیمار احساس هیچ گونه ناراحتی در خود نکند.

بیشتر بخوانید : اهمیت مبل اداری

از چه المان هایی می توانیم به عنوان دکور استفاده کنیم؟ احتمالا شما هم در بیشتر مطب های متخصص زنان تابلو و یا تصویر یک مادر و فرزند را دیده اید. این گونه تصاویر یکی از بهترین المان برای این مطب می باشد. اما در کنار آن استفاده از گیاهان از آن جا که حس زندگی القا می کنند نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود. آب نما و یا آکواریوم هم به دلیل وجود آب در آن ها حس آرامش را القا می کند. گاهی اوقات به دلیل کمبود فضای کافی، شاید نتوانیم خیلی از المان ها را به کار ببریم. در این شرایط بهترین راه حل رفتن به سراغ رنگ هاست. با استفاده از ترکیبات رنگی می توانیم احساسی شبیه حسی که المان ها الاق می کنند را ایجاد کنیم. قبلا در مورد رنگ سبز و زرد صحبت کردیم. در اینجا دو رنگ دیگر یعنی آبی و خاکستری را می خواهیم معرفی کنیم. بر هیچ کس پوشیده نیست که رنگ خاکستری در دسته رنگ های خنثی قرار می گیرد و هم چنین همه می دانیم که رنگ آبی نیز از آرامش بخش ترین رنگ هاست. استفاده از ترکیبات این دو رنگ نیز به ایجاد آرامش بیشتر در زنان مراجعه کننده کمک می کند. مخصوصا اگر از رنگ زرد استفاده کرده باشیم، به دلیل گرم بودن آن ممکن است کمی از ایجاد حس آرامش مد نظر کم کند که با استفاده از دو زنگ آبی و خاکستری این مشکل را نیز می توان برطرف کرد. نکته مهم دیگری که باید آن را رعایت کنیم، تشابه استفاده از رنگ ها در سالن انتظار و اتاق پزشک است. این تشابه باعث می شود که بیمار هنگام ورود به سالن آمادگی ذهنی و روحی برای ورود به اتاق پزشک را پیدا کند. در انتها توصیه می کنیم برای آرامش بیشتر ترکیبات رنگی روشن تری را در اتاق پزشک نسبت به سالن انتطار استفاده کنیم.

  1. دکوراسیون مطب پوست و زیبایی

همان طور که از نام این مطب پیداست، مهم ترین دلیل برای ورود مراجعه کنندگان به این مراکز توجه به زیبایی می باشد. پس طراحی دکوراسیون داخلی مطب پوست و زیبایی باید به گونه ای باشد که این حس مهم یعنی زیبایی را القا کند. یکی از نکاتی که باعث می شود مراجعه کنندگان نسبت به جایی که در حضور دارند مطمئن باشند توجه به ظرافت در طراحی دکوراسیون است. مراجعه کننده با دیدن ظرافت های موجود در طراحی دکوراسیون داخلی مطب این حس در او القا می شود که نسبت به زیبایی مد نظرش هم به همین میزان ظرافت به خرج داده خواهد شد. نحوه کار بر روی مراجعه کننده در این گونه مراکز اغلب به شکلی می باشد که او مجبور است برای مدتی طولانی خیره به سقف باشد؛ بنابراین توجه به طراحی سقف و نورپردازی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

استفاده از ترکیبات رنگی ملایم در طراحی این مراکز کمک شایانی به القای حس آرامش در مراجعه کنندگان دارد. رنگ هایی نظیر یاسی وآبی کم رنگ از این دست رنگ ها هستند.

بیشتر بخوانید : معیار انتخاب رنگ مبلمان اداری چیست ؟

  1. دکوراسیون مطب چشم پزشکی

از آنجایی که نحوه معاینه بیمار در مطب چشم پزشکی به گونه ایست که بیمار می بایست در فاصله ای نسبتا قابل توجه از یک تابلو و یا مانیتور قرار بگیرد پس باید این نکته را در طراحی دکوراسیون خود در نظر داشته باشیم. این طراحی و چیدمان باید بگونه ای باشد که در بین فاصله ذکر شده چیزی قرار نداشته باشد.

از آن جا که بسیاری از وسایل و تجهیزات مرتبط با این مرکز از شیشه ساخته شده اند؛ بنابراین باید طراحی و چیدمان به گونه ای باشد که به خوبی از این تجهیزات نگه داری شود و امکان برخورد های ناگهانی با آن ها به کم ترین مقدار خود برسد.

از آن جا که هر نوع طیف و رنج سنی به این مراکز مراجعه می کنند باید نحوه طراحی به گونه ای باشد که انرژی مثبت را به تمامی افراد با سنین مختلف القا کند. قرار دادن بخشی مجزا برای کوکان پیشنهاد خوبیست اما در خیلی از مواقع به دلیل نبودن فضای کافی این امکان برای طراح وجود ندارد.

چشم عضویست که در این مراکز بررسی می شود؛ پس بهتر در طراحی خود از رنگ های روشن استفاده کنیم تا احساس وضوح و درخشندگی را در چشمان مراجعین نمایان کند.

بیشتر بخوانید : خلاقیت در دکوراسیون اداری

  1. دکوراسیون داخلی اتاق انتظار مطب

تمام ویژگی هایی را که در موارد قبلی ذکر کردیم باید در سالن انتظار هر کدام نیز رعایت کنیم. به علاوه سالن های انتظار در مراکز پزشکی خصوصیات مشترکی دارند که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد.

اولین و مهم ترین نکته ای که باید در طراحی دکوراسیون سالن انتظار به آن توجه کنیم ” انتظار ” است. انتظار همیشه خسته کننده، کلافه کننده و کسالت بار است؛ مخصوصا که بیمار هم باشید. پس شاید بتوان گفت طراحی سالن انتظار از اتاق معاینه نیز مهم تر است. چرا که مراجعین اولین احساسشان را نسبت به یک مرکز پزشکی در بدو ورود به سالن انتظار به دست می آورند و تا لحظه خروج این حس را با خود به همراه دارند.

راحت ترین کاری که در گذشته برای سالن های انتظار می کردند گردآوری تعدادی مجله و روزنامه قدیمی بود که نه تنها حس خوبی را به مراجعین القا نمی کرد بلکه برای آن ها منزجر کننده نیز بود. اما گاهی اوقات می توان بدون حتی کوچک ترین نوشته ای و تنها با ترکیب رنگ اعجاز آمیز و قرار دادن تابلویی، بیمار را هم به تفکر و هم به آرامش دعوت کرد. اگر از اشکال هندسی مختلف به جا و به موقع در طراحی خود استفاده کنیم می توانیم موفقیت بزرگی در دعوت بیمار به آرامش کسب کنیم.

مطالب مرتبط :

میز کنفرانس بزرگ

میز کنفرانس بزرگ

خلاصـــه ای از مقاله: میز کنفرانس بزرگ بدون شک یکی از قطعات اصلی مبلمان اداری برای سازمان های بزرگ است که اهمیت آن باید جدی

https://yektafurniture.com/

طراحی داخلی و کرونا ویروس

امروزه با افزایش مبتلایان ویروس کرونا ، یک متخصص طراحی داخلی به اهمیت طراحی دکوراسیون اداری و ربط آن به مهار کرونا ویروس پرداخته است

استعلام قیمت + مشاوره رایگان 

جهت دریافت لیست قیمت یا دریافت هرگونه مشاوره لطفا شماره تماس خود را وارد کنید، تیم یکتا فرنیچر در اولین فرصت با شما تماس می گیرند